Werken als therapeut
Omschrijving
Je wordt als mens geboren, maar als therapeut word je gevormd. Dat is een gevoelig maar ook heel mooi proces: leren werken aan de gezondheid en het geluk van anderen die je hulp inroepen. Dat is de rode draad die door deze unieke opleiding heen loopt. Een opleiding die gebaseerd is op het persoonlijke ontwikkelingsproces van je docent van deze opleiding. Zij is in de afgelopen tientallen jaren uitgegroeid van leerling-verpleegster tot een 1e graads docent in een ziekenhuis en een autoriteit op het gebied van de natuurgeneeswijzen. Zij neemt je mee op een unieke reis en laat je het plezier van je persoonlijke ontwikkeling tot therapeut voelen, maar ook de hobbels die je daarbij ongetwijfeld tegen zult komen en hoe je daarmee om kunt gaan.
Vanuit de zoektocht binnen haar beroep en de vele ontmoetingen die daarvan het gevolg waren, geeft je docent in deze opleiding haar visie weer op de zaken waarmee je als hedendaags therapeut nu en in de toekomst te maken krijgt. Welke rol kun je als therapeut hebben en welke persoonlijke wensen heb je ten aanzien van het therapeutschap, de opleiding en de bij- en nascholing? De ontwikkeling van de natuurgeneeswijzen staat niet stil, net zo min als je persoonlijke ontwikkeling als therapeut die de aangeleerde therapieën toepast. Het is bijzonder om achteraf te kunnen bekijken hoe je eigen ontwikkeling op onderwijsgebied eruit heeft gezien, door jezelf af te vragen of je ervan genoten hebt, hoe je het onderwijs ervaren hebt, wat je ervan geleerd hebt en wat die leerervaringen voor je hebben betekend. Hetzelfde is het geval met de ervaringen die je daarna hebt opgedaan.
De vorming die deze opleiding je persoonlijk biedt is gericht op het ‘implanteren' van de therapeutische professionaliteit in je leven. Hoe beter je als therapeut gevormd bent, hoe beter je ook je werk zult kunnen doen. Dat betekent ook dat de gedrevenheid en het voorbeeldgedrag van jou als therapeut andere therapeuten in beweging zal brengen en hen kan leiden naar het ontwikkelen van hun passie en de mogelijkheden die dat met zich meebrengt. Binnen de therapeutische vorming in deze opleiding hebben ook alle andere vakinhoudelijke onderwerpen hun plaats gekregen en worden verbindingen gelegd tussen de vele mogelijkheden om je medemens te helpen.
DEZE ONDERWERPEN KOMEN AAN BOD
De ontwikkelingen van het therapeutschap en de wetgeving op therapeutisch gebied in Nederland, de ontwikkeling van de mens, je mogelijkheden om uit te groeien tot een goede therapeut, je houding tegenover cliënten en collega's, gewenst en ongewenst gedrag, therapeutische mogelijkheden en onmogelijkheden, de opleidingsmogelijkheden, de beroepsidentiteit, het therapeutisch proces, de beleving van ziekte en gezondheid, de visie op de westerse en oosterse behandelwijzen, het belang van de chakra's en het aarden, evenals het vinden van een balans in je werk en een innerlijke transformatie.
Wil je meer informatie of een studieadvies?
Andere op Natuurgeneeskunde uitoefenen toegespitste opleidingen zijn:
Iriscopie
Natuurgeneeskunde
Chronische Ziekten
Inhoudsopgave
In de opleiding Therapeutische Vorming hbo worden de volgende onderwerpen behandeld:Voorstellen en motivatie van de auteur
Opbouw van de opleiding
Thema’s Het natuurgeneeskundig therapeutschap in Nederland
Natuurgeneeswijzen in historisch perspectief 20e eeuw
Kijk op gezondheid en ziekte
Het reguliere model
Het christelijke model
Het medische model
Het holistische model
Indeling in ziekten
Reguliere indeling in ziekten
Natuurgeneeskundige indeling in ziekten
De homotoxineleer van Reckeweg
LEM-systeem
Miasma’s
De diverse miasma’s
Registratie en wetgeving
Het CAM-register
Achtergrond en terminologie
Wetgeving en alternatieve geneeswijzen
De wetgeving in de lidstaten van de Europese Unie anno 2009
Wetenschap en onderzoek
De kijk van artsen op natuurgeneeswijzen
Recht op eigen lichaam
Betekenis van de ontwikkelingen voor huidige en toekomstige therapeuten
Maatschappelijke beeldvorming van de cliënt
Ontwikkelingen van het onderwijs in de afgelopen tweehonderd jaar
Andere stromingen binnen de mazen van de wetgeving
Montessori-onderwijs
De Vrije School van Rudolf Steiner
De Daltonschool
De Jenaplanschool
Ervaringsgericht onderwijs
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Nutsonderwijs
De eerste en tweede fase sinds 1968
Zelfsturing en zelfstandigheid van de student in de tweede fase
Competentiegericht onderwijs
Zelfstandigheid op de universiteiten en hogescholen
Technische, medische en ethische ontwikkelingen
De 19de eeuw
De 20ste eeuw
Sociale ontwikkelingen
De therapeuten en de huidige ontmoetingen
De cliënt
De collega
De opleiding
Therapeutische vorming
Bij- en nascholing
Beroepsidentiteit
Uitgangspunten hbo-therapeut
Visie van het Oosten op ontwikkeling en groei
De psychologie van het ontwaken
Boeddha
Het confucianisme
Menselijkheid (Ren)
Kinderlijke gehoorzaamheid (Xiao)
Rechtvaardigheid (Yi)
Fatsoen (Li)
Trouw (Chun)
Wederkerigheid (Shu)
Het taoïsme
De I Tjing
Wat is nu de visie van het Oosten?
Samensmelten van Oosten en Westen
Westerse ethiek en oosterse filosofie
Verbinding in een integrale geneeswijze
Psychosomatiek in analyse
Analysemodel van denken naar doen
Psychosomatiek nader verklaard
Visie op het therapeutschap
Visie op natuurgeneeskunde
Toelichting visie op natuurgeneeskunde
Professioneel handelen
Samenwerken
Persoonlijke groei en ontwikkeling
Visie van het westen op ontwikkeling en groei
Waarden en normen
Ethiek en moraal
Twee hoofdstromen van ethiek
Waarover gaat ethiek?
Deugden binnen het ethos van de hulpverlener
Integriteit
Mededogen
Moed
Liefde
Morele kwaliteiten
Funderen / aarden / aandacht voor het lichaam
Fundering
Zelfbehoud
Zijn en worden
Lichamelijk niveau
Anatomie en fysiologie
Cellen en weefsels
Homeostase
Osmotische druk
Bloed
Ingewanden
Motorisch stelsel
Spieren
Beenderen
Bijnieren
Pathologie van ons fundament
Emotioneel
Mentaal
Spiritueel
Fundering in relatie tot de universele grondgedachten van het therapeutschap
Menselijke kwaliteiten
Universele waarden
Universele normen
Drijfveren, waarden en normen
Het kiezen van de inspiratiebronnen/ drijfveren
Inspiratiebronnen / drijfveren
Waarden
Normen
Verstevigen van je fundament
Zorg voor jezelf
Kracht en disbalans bij de kwaliteiten van de fundering
Gezondheid
Realisatie
Zuiverheid
Voortbestaan
Afstemming
Afstemming niet vanzelfsprekend
Zelfvoldoening
Voelen en gewaarworden
Lichamelijk niveau
Anatomie en fysiologie
De buik
De uitscheiding
De geslachtsorganen
De vrouwelijke geslachtsorganen
De mannelijke geslachtsorganen
Vloeistoffen
Sperma
Urine
Pathologie van de afstemming
Emotioneel niveau
Gezond schuldgevoel
Ongezond schuldgevoel
Mentaal niveau
Schuldgevoelens als rookgordijn
Spiritueel niveau
Afstemming in relatie tot de diagnostische fase van het therapeutisch proces
Empathie en effectieve natuurgeneeswijze
Non-dualiteit als voorzichtig uitgangspunt
De grondregels van het helperschap
Van instinct tot intuïtie
Versteviging van de afstemming
Ombuigen van het schuldgevoel
Verschil tussen schuld- en schaamtegevoelens
Kracht en disbalans van de kwaliteiten bij de afstemming
Intimiteit
Samenwerken
Geborgenheid
Verantwoordelijkheid
Transformeren
Transformatie
Zelfbepaling
Willen en bepalen
Lichamelijk niveau
Anatomie en fysiologie
Onderrug
Maag
Lever
Galblaas/gal
Alvleesklier
Milt
Spieren
Autonoom zenuwstelsel
Sympathisch zenuwstelsel
Parasympathisch zenuwstelsel
Pathologie van de afstemming
Emotioneel niveau
Mentaal niveau
Spiritueel niveau
Afstemming in relatie tot de inhoudelijke bepaling van het behandelplan
Macht
Negativiteit
Macht is energie
Lichaamstaal
Authenticiteit
Onmacht oftewel machteloosheid
Verstevigen van de transformatie
Moed
Keuzes
Kracht en disbalans bij de kwaliteiten van het transformeren
Moed
Macht
Actie
Onschuld
Trauma
Vertrouwen
Beweging
De wereld is beweging
Balanceren
Balans
Zelfacceptatie
Houden van en waarderen
Lichamelijk niveau
Anatomie en fysiologie
Borstkas
Bronchi
Longen
Aderen
Slagaderen
Aorta
Bloeddruk
Bloedsomloop
Buikholte
Hart
Ribben
Huid
Pathologie van het balanceren
Emotioneel niveau
Soorten verdriet
Kort verdriet
Lang verdriet
Eeuwig verdriet
Vorm geven aan liefde
Verlies anderen niet uit het oog
Creëer nabijheid
Word een aanrakel
Relativeer en toon humor
Waardeer en ontvang
Wees aardig!
Mentaal niveau
Spiritueel niveau
Balanceren in relatie tot waardering van de mogelijkheden tot behandeling
Evenwicht, liefde en relaties
Besef dat je liefde nodig hebt
Vind balans tussen geven en nemen
Gun de ander het plezier van ‘liefde geven’
Versterk de relaties die je hebt
Sta open voor verrassingen
Verwen jezelf
Durf liefde te ontvangen
Ja, ik accepteer
Compassie
Mededogen
Versteviging van de balans
Zelfbespiegelend bewustzijn
De spirituele code van de SNU
Kracht en disbalans bij de kwaliteiten ten behoeve van de balans
Onvoorwaardelijkheid
Rechtvaardigheid
Genegenheid
Vraag en aanbod
Herstellen
Creatie
Creëren
Zelfexpressie
Communicatie en creativiteit
Lichamelijk niveau
Integrale anatomie en fysiologie
De toppen van de longen
Keel/hals
Schildklier
Bijschildklieren
Integrale pathologie van de afstemming
Emotioneel niveau
Mentaal niveau
Spiritueel niveau
Creëren in relatie tot de mogelijkheden tot begeleiden
Thema gecentreerde interactie (TGI)
Creëren van je eigen werkelijkheid
Aandacht in overdracht
Vijf stemmen
Communicatie
Emotie
Spreken en overtuigen
Verzoening
Verstevigen van de creatie
Mening
Dialoog
Uitingen van onze creatie
Kracht en disbalans in de kwaliteiten van de creatie
Communicatie
Gevoeligheid
Rebels
Creëren
Creativiteit
Reflecteren
Reflecteren
Zelfreflectie
Zien en herkennen
Lichamelijk niveau
Integrale anatomie en fysiologie
De epifyse
Kleine hersenen
Sensorisch stelsel
Pathologie van de reflectie
Emotioneel niveau
Mentaal niveau
Spiritueel niveau
Reflecteren in relatie tot het aanbieden van inzichten binnen het behandelingsproces
Patronen
Het modelleren van een patroon
Visie en missie: van ontwikkelen tot ont-wikkelen
Ont-wikkelen
Meervoudige intelligenties
Indicator meervoudige intelligenties
De acht verschillende intelligenties
Verstevigen van de reflectie
Zelfreflectie
Zelfreflectie met het reflectiemodel
Rituelen? Alleen als ze ‘echt’ zijn
Het spel van de illusie
Kracht en disbalans in de kwaliteiten van de reflectie
Zelfverwezenlijking
Waarnemen
Welvaart
Verandering
Verbondenheid
Begrijpen
Begrijpen
Zelfkennis
Denken en weten
Lichamelijk niveau
Integrale anatomie en fysiologie
De kleine hersenen
Hersenvliezen
Grote hersenen
Hypofyse
Hersenstam
Hypothalamus
De thalamus
Amygdala
Integrale pathologie van het begrijpen
Emotioneel niveau
Mentaal niveau
Ontwikkeling van de mens in de afgelopen tweehonderd jaar
Ontwikkeling van het denken
Historisch perspectief
Wat is denken?
Vormen van denken
Spiritueel niveau
Spiritualiteit verbindt Oost en West
Hildegard von Bingen
Haar visioenen
Haar muziek
Wilde en wijze vrouw
Het bewandelen van een innerlijke weg
Begrijpen in relatie tot de creatie van mogelijkheden tot helder weten
De essentie van mystiek
Visie en ontwikkeling
Verstevigen van het begrijpen
Betekenisontwikkeling
Fasen van betekenisontwikkeling
Het sprookje
De vrije manier
De zeven regels van het Europese sprookje
Zien wat is
De mier en de eekhoorn kregen les van de zwaan
Kracht en disbalans in de kwaliteiten van het begrijpen
Deskundigheid
Bewustzijn
Nieuwsgierigheid
Grenzen
Acceptatie
Eindeloos
Loslaten
Zingeving tijd voor de ziel
Een subtielere werkelijkheid
De ziel
Heel-in(g)
Een helder innerlijk weten
Spiritualiteit in relatie tot sacrale ervaringen
Religie en spiritualiteit
Waar geloof ik nog in?
Integrale ontwikkeling
Waarden, leiderschap en veranderingen in het dynamisch model
De acht vMemes worden verdeeld in twee groepen
Beige - overleving
Paars - geborgenheid
Rood - macht en energie
Blauw - orde
Oranje - succes
Groen - gemeenschap
Geel - synergie
Turkoois - holistisch leefsysteem
Koraal - alles
Waarde van Spiral Dynamics voor het integraal therapeutschap
Integrale healing = therapeutschap
Integrale gezondheid
Het lichaam
Geestelijke gezondheid
Sociale gezondheid
De spirituele of existentiële gezondheid
De integrale praktijk
Wat is integraal volgens Ken Wilber?
Het kwadrant vanuit ziekte bekeken
Uitleg van een eenheid
Het kwadrant van de integrale therapeut
Natural healing of natuurlijke genezing
De kernwaarden van de integrale therapeutische praktijk
Mensvisie integrale geneeswijzen
Vijf karakteristieken van omgaan met healing afgeleid van de oude Griekse kijk op geneeswijzen
Holistisch
Evolutionair
Intentioneel
Persoonsgericht
Dynamisch
De integrale therapeut
De integrale datamap
De therapeut
De cliënt
De integrale relatie
De integrale diagnose
Het integrale behandelplan
De therapeutische setting
Natuurlijk therapeutisch zijn
Vergiftigende therapeutische rollen
Therapeutische relatie in ontwikkeling
Mijzelf
Details
LESGELD
omdat onze opleidingen beroepsvormend zijn is er geen BTW op het lesgeld van toepassing
OMVANG
Deze volledig schriftelijke studie omvat een gedrukt lespakket van 472 pagina's op A5 formaat met inhoudsregister
HUISWERK
STUDIEBELASTING
NIVEAU
CURSUSAANVANG
VOOROPLEIDING
STUDIEMATERIAAL
STUDIEVERKLARING
EXAMEN
ERKENNING
ACCREDITATIECODE KTNO
ECTS PUNTEN
Proefles
PROEFLES BEKIJKEN
Van de meeste cursussen kun je een proefles bekijken, zodat je vooraf beter een keuze kunt maken.
Je kunt kiezen tussen een gratis proefles die je via internet op je computer kunt downloaden of de toezending van een gedrukte les waarvoor we je wel kosten in rekening moeten brengen.
Om een proefles te kunnen lezen dient je computer het programma Acrobat Reader te bevatten. Is dat niet het geval, dan kun je dit programma binnen enkele minuten gratis downloaden.
Download Acrobat Reader
Proefles Downloaden:
Therapeutische Vorming hbo.pdf
Gedrukte proefles aanvragen
De gedrukte proefles is tevens de eerste les van de cursus waarvoor je deze proefles aanvraagt. Deze proefles zal bij het doen van een definitieve inschrijving verrekend worden.
De SORAG respecteert je privacy en verkoopt je gegevens niet aan derden. Meer informatie vind je in het privacy statement.